Ministerstwo Finansów informuje: opóźnienie w akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia nie wpływa na zachowanie terminów prawa podatkowego

Ministerstwo Finansów informuje: opóźnienie w akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia nie wpływa na zachowanie terminów prawa podatkowego

Ministerstwo Finansów informuje: opóźnienie w akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia nie wpływa na zachowanie terminów prawa podatkowego

Zdjęcie poglądowe, żółte tło, litera i
  • Ministerstwo Finansów wyjaśnia wątpliwości w zakresie ustalenia daty wniesienia pisma na adres do doręczeń elektronicznych organu podatkowego.
  • Zachowanie terminu na gruncie Ordynacji podatkowej stwierdza się na podstawie daty nadania korespondencji przez nadawcę w systemie usługi e-Doręczenia, a nie na podstawie daty akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia.

W związku z pojawiającymi się wątpliwościami w zakresie ustalenia daty wniesienia pisma na adres do doręczeń elektronicznych organu podatkowego i interpretacji art. 12 § 6 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa w trakcie korzystania z usługi e-Doręczenia, Ministerstwo Finansów wyjaśnia.

Zgodnie z art. 12 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało wysłane na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, zwany dalej "adresem do doręczeń elektronicznych", do organu podatkowego, a nadawca otrzymał dowód otrzymania, o którym mowa w art. 41 tej ustawy. Zachowanie terminu na gruncie art. 12 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej stwierdza się na podstawie daty nadania korespondencji przez nadawcę w systemie usługi e-Doręczenia, a nie daty akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia. Akceptacja nadania korespondencji jest jednym ze zdarzeń zachodzących w ramach procesu doręczenia, jednak data tej akceptacji nie stanowi podstawy do określenia terminu, o którym mowa w art. 12 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

W związku z tym uzyskanie „Potwierdzenia otrzymania" pisma wysłanego na adres do doręczeń elektronicznych organu podatkowego nawet z kilkudniowym opóźnieniem, w szczególności po upływie terminu, nie będzie wywoływać dla składającego negatywnych konsekwencji, o ile nadawca posiada dowód otrzymania od dostawcy usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (np. Poczty Polskiej), wskazujący na datę nadania korespondencji w ustawowym terminie.

W poniższym przykładowym fragmencie dokumentu „Potwierdzenie otrzymania" wystawionego przez Pocztę Polską, datą o której mowa w art. art. 12 § 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej będzie pierwsza z dat, tj. 18 stycznia 2025 r. Jeśli zatem termin złożenia pisma do organu podatkowego (np. Naczelnika Urzędu Skarbowego) upływałby 20 stycznia 2025 r., pismo zostałoby złożone w terminie, mimo tego iż dostawca usługi e-doręczenia (Poczta Polska) dokonał akceptacji nadania korespondencji już po terminie, tj. 23 stycznia 2025 r.

Data wysłania

Data nadania korespondencji przez nadawcę 2025-01-18 10:30:23

Data akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia 2025-01-23 10:48:38

Data odbioru

Data wpłynięcia korespondencji na adres do doręczeń 2025-01-23 20:43:11

Data odebrania korespondencji przez adresata 2025-01-23 20:43:11